Direktlänk till inlägg 26 april 2007

Vilket lydnadspass!!!

Av Susanne - 26 april 2007 22:16

Jag var ganska trött efter spåret, vi hade ju inte bara gått Malte och Astas spår utan även två spår till så det blev några kilometer och en massa frisk luft...så vi började med att fika...

Värmde upp Malte med lite trix, gå på två ben, slalom mellan ben, sitt fint och positioner, sen körde vi på med positioner med apporten, klick i rätt position. Kasta ut och gjorde hela momentet 2 ggr. fick lite lek på andra, typiskt Malte att bli x-tra triggad...oftast så gör han det perfekt första gången, vilket är bra på tävling, så vi hoppas det fortsätter så. Körde vidare på min fjärr med godis i gräset, bad HM lägga ut gåttor när inte Malte såg, la honom sen mitt i all go doft, belönade varjesitt och varje ligg så belöningen kom från mig, gjorde det flera gånger på olika ställe med go gräsdoft, varierade avståndet mellan mig och Malte åxå, gick hyfsat bra, det är bara att fortsätta att träna, nu har jag en rätt klar bild på hur jag vill träna de olika momenten och velar inte så mycket hit och dit utan kör på fast det går dåligt en gång...

Vi pausade lite och kollade HM och Moss, han gick kanon!! Kul att se efter allt arbete han lagt ner på honom. Cilla tränade RäserTuva, ställande, vi ändrade lite på hennes träningssätt så det blev riktigt riktigt bra, med tanke på att Tuva bara är 9månader så ser det mycket lovande ut, med SM i sikte.

Vidare tränade jag och Malte fria följet, tappar lite position i höger, jag måste vara supertydlig i mitt kroppsspråk!!!!! I sprången så springer han nu fint brevid mig och släpar inte, men när jag ska sakta ner till vanlit marsch så kommer han före, vet inte om jag i nuläget ska göra så mycket åt det, det kanske landar...han springer ju nu...det får vara så lite till jag rotar inte i det nu innan tävling iaf. Efter det var det dags för rutan (!!!) komentarer är överflödiga!!!!!! Om där skulle vara något att klaga på så var det att han halkade till när jag ropa stanna för han ville stanna med bromsspår....Han gör det så fint ett man kan gråta av lycka, ÄNTLIGEN så har den lossnat för honom!!!!!!!Jag är SÅÅÅÅÅÅ GLAAAAD för det!!!!! =o)

Sen tränade vi inkallning med ställande....hhmmm...vad säga...ja han har ett jäkla tempo, stannar men det blir emellanåt för många steg...har aldrig varit med om en hund som man kan kalla in hundra gånger och stanna, utan att han tvekar en enda gång innan stanna komandot. Har kört lite med targetmatta på halva sträckan och då stannar han bättre, så jag ska ha det lite ibland och att någon tar bort den när han inte ser, sen är det till att träna detta varje dag och utebliven belöning när han inte gör rätt, göra om till det sitter iaf två gånger i rad.

Skulle börja träna in gotteskål vid väskan idag, blev inte så han gjorde bra ifrån sig och jag glömde. Jag måste börja träna mer på att inte ha gåtta hela tiden, köra flera moment och sen gåtteskål...inte glömma inte glömma!!!

Nu är det God Natt och sen är det familjehelg, ingen hundträning...jo lite på lördag blir det. Hörs!

 
 
Ingen bild

L8

29 april 2007 18:32

Hallå!!
Ursäkta jag störde dig på familjedagen...men man vill ju berätta att Leo gick bättre än i lördags...SKÖNT!!

Malte kommer att gå som en klippa på tisdag, ser VERKLIGEN KANON ut!! JAg kommer att HEJA på er!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 maj 2008 19:59

Jag har en ny hemsida under uppbyggnad... tar lite tid =o)   www.klicka.cybersite.se   Må så gott!!  //  Susanne ...

Av Susanne - 25 maj 2008 20:38

Helgen har förflutit med familjen, vilket har varit helt underbart!!! Det har under den senaste tiden varit lite väl mycket i mitt liv och jag MÅSTE dra ner på det hela nu för att undvika den där berömda väggen...   Lite hundträning har det ju ändå b...

Av Susanne - 22 maj 2008 19:50

Då var det dags för att blogga igen... två dagar i rad nästan... =o) Jag har pratat med min goda vän Inga, hon har hittat en "ny" hundsport som heter Treibball, jag hade aldrig hört talas om det innan hon sade det. Kolla länk och läs mer http://www.f...

Av Susanne - 20 maj 2008 22:11

I fredags så bar det iväg till Tolånga för att träningstävla hos Sanna Wendel. Vi var 5 ekipage i olika klasser. Jag och Klicka är ju inte riktigt i klass 1 än... men vi ville ändå kolla av var vi stod. Vi började med platsligg, jag gick inte ut på f...

Av Susanne - 7 maj 2008 20:26

Fick just mail från holland, kolla gärna in på denna sidan http://www.dutchdiscdogs.nl/deelnemende%20teams.htm det är med dessa jag och Patrik ska åka och träna, hur kul som helst!!!   Danette och Martijn har 5 BC och en tax men även denna lilla bedå...

Presentation

Omröstning

Har du en Berger des Pyrénee?
 A Face Rase
 A Poil Long
 Nej, jag har en Aussie.
 Nej, jag har en annan ras.
 Nej, jag har en blandras.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<<
April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards