Alla inlägg under mars 2008

Av Susanne - 31 mars 2008 15:06

Har legat sjuk hela förra veckan blääää. tradet!!! Blev inte mycket hundträning... Malte bor fortfarande hos farmor & farfar... Jag hämtade honom i lördags och åkte till stranden och gick promis med Katarina och hennes storpudlar Melody och Ida. Malte är sååå förtjust i Melody... =o)

Han var helt överlycklig över att få vara med mig, han hade lite spring i bena... Efter att ha gått en timma på stranden med vovvarna så åkte jag till Näsbyhill och visade stretching för ett träningsgäng där samt hur VIKTIGT det är att värma upp hunden före hård aktivitet!!! Likaså att låta hunden varva ner ordentligt innan den sätts i en kall bil i en bur utan att kunna röra sig som den vill... täcke på! =o)

Efter detta så fick Malte åka tillbaka igen... han blev ledsen... =o( Jag med...


Igår skulle Tove följa med kompisen och rida... jag följde åxå med för en gångs skull... Väl uppe på hästen så gick det riktigt bra, Tove jobba på som bara den... blev lite sur på mig för att jag grilla henne lite med sitsen...

När man har med djur att göra så vet man aldrig vad som händer... rätt var det var så blev hästen rädd och bocka och sprang iväg... Tove föll av och landade på huvudet..... Iväg till akuten.... var hemma 3 inatt...

En lindrig hjärnskakning och en liten spricka i taggutskott på C5 (5 nackkotan... jag kan ju latin nu... fick briljera lite med det mitt i natten på akuten...)

Så det är att vara hemma med henne, aj aj aj ont överallt... det är vila som gäller, sen lite träning av nackmuskler och massage... (hundmassage...)


Fick precis ett uppiggande mail från L8 med bilder hon tagit av lilla Klicka... bara det att man kan ju inte välja... hon tog nog ett 50:tal bilder och här är några av dom...

TACK MIN UNDERBARA VÄN FÖR DE FINA FINA BILDERNA!!!

(för er som undrar så är Klicka en Berger des Pyrénées ā Face Rase)Vacker som en dag...


Av Susanne - 24 mars 2008 17:57

Idag har det varit öppen-träning på Näsbyhill, jättekul att det kom så mycket folk!! Känns bra att vara igång igen med hunderiet =o)

En rally-bana var uppsatt och det är kul att så många börjar intressera sig för denna positiva och avslappnade lydnadsform, man får upp en otrolig förighet och ett jättefint samarbete med hunden! kolla med på www.rally-lydnad.se


Efteråt så bar det iväg till Trelleborg och vallningsprov. L8 o Kevin skulle göra sitt första... Det började blåsa och snöa... ett riktigt hundväder...

Då var det Kevins tur... L8 skicka ut Kevin och fåren sprang... åt alla håll... jag videofilmade och blev lite förbryllad om det skulle se ut sådär... jag kan ju inte så mycket om vallning...

Dommaren kom ut och bröt...men oj, är det redan slut???

Nädå... fåren skenade, fast inte orsakat av varken Kevin eller L8, hon fick starta om!!!

Nu så fick jag äntligen se att Kevin har skäl att heta SuperKevin!!! Vilken fin hund att valla!!! Och så proffsig L8 är i fårahagen, RIKTIGT KUL att se er!!!

Kevin är numera GODKÄND VALLHUND! GRATTIS TILL ER BÅDA, min vän!!!



Igår var jag iväg på förmiddagen och spårade med Jenny och Heffa, jag la ett U-spår till Klicka på ca 200m... hon är en liten dröm =o) vad säga...


Heffa fick ett spår på ca 350m lite hit och dit med vinklar och böjjar, Heffa är en riktigt duktig hund och Jenny, bra jobbat!!! Lita på hunden =o)!!!

Är riktigt kul att träna med er, ni är oslipade diamanter!


Nu är det dags för soffan... måste försöka få ordning på min förkylning...

Si jo...

Av Susanne - 22 mars 2008 20:17

Jaha då var det påsk och då passar snön på att komma... hur e de... där trodde man i sin enfald att det skulle bli vår... men tji fick jag...


Igår var det påskmiddag med helatjockasläkten.. Patrik har ju hur mycket släkt som helst...

Innan det så tänkte jag att det är ju bra om vovvarna är lite trötta, så vi åkte till skogen och spårade, Malte fick en "apportstig" med ca 20 pinnar som låg gömda och lite kringelkrokigt. Han tog alla!!! Duktig kille!

Sen hade Patrik lagt ca 600m spår kors och tvärs i skogen över och runt och i vattengegga... Måste säga att jag är STOLT över min kille, (Malte då asså) han tog sig igenom utan några problem, fast det inte var något kul väder, det blåste och regnade MYCKET!! Han känns jättesäker just nu, han missade en pinne för att den låg precis efter lite risig mark, Malte går gärna runt ris och snår och tar upp spåret på andra sidan (INTE BRA... jag vet!) då missade han pinnen, han har alltså inga problem med själva spåret att ta sig runt det. Det är de där pinnarna som han missar för att han inte alltid följer spåret utan ibland går runt obehaglig mark, han har inga problem med att ta upp spåret igen men det missas ju då ibland pinnar... nog om det. Känns ändå bra, vi får gå vidare med "apportstigar" och spår i snår... Tänkte att jag skulle kolla på sånna där små skor, han kanske är känslig i tassarna??


Malte har flyttat hem till Patriks föräldrar nu när lilla Klicka löper, han följer Patriks mamma som en skugga... Dom är så glada att han bor där för då kommer dom ut och gå! Han åxå för den delen han får ju bli lite bortskämd =o)


Idag var det iväg och kolla agility i Nils Holgersson hallen i Skurup, Patrik som ska börja träna Malte i denna fartfyllda sport blev riktigt taggad! Han ville bara hem och träna =o), sa jag väl hundträning är ju så kul!!!

Träffade Emelie och Jens, dom är ju jätteduktiga! Riktigt kul att se dom live, det blev inga riktigt bra resultat för dom idag, kan ju inte alltid gå bra, men med mina ögon var det riktigt bra! Ser fram emot agilitykursen på Näsbyhill i juni!


När vi skulle åka och hämta Isak hos farmor och farfar så passade jag på att lägga spår till Klicka. 200m med en vinkel och lite serpentiner... Hon är en stjärna!!!!!!!!!!! Noggran som en tja jag-vet-inte-vad, missade inget, kollade av noga så att hon var på rätt spår hela tiden. I LOVE MY DOG!!!


Har inte blivit nån lydnad i veckan, bara lite hemmapyssel. Hoppas på bättre väder i veckan så vi kan komma igång igen...snart tävling...


Vill önska L8 lycka till på VP på måndag!!! Jag kommer och supportar dig!!!


Kram till er och fortsatt GLAD PÅSK!!! =o)

Av Susanne - 16 mars 2008 20:32

Idag var jag och Klicka med på kurs... vårt första kurstillfälle =o) hon blev ganska trött snabbt, mycket hundar att hålla reda på... fast jag tycker att hon är jätteduktig, hon släpper allt runt henne så fort vi börjar träna! När det är passivitet så är det tråkigt och då kan man ju hålla på att störa sig lite... Vi jobbade på där vi var, jag är nöjd med dagens träning. Vi tränade sitt och ligg stanna kvar och ingångsövningar, lite slalom mellan benen när vi pausade... sen var det stå och stanna kvar, hon är duktig men jag kan inte gå så långt ifrån henne, måste försöka ta mig förbi den magiska gränsen...


Nu ligger vi på soffan, Klicka med sitt nya tikskydd, fanns dock inget rosa =o( ... bara isf med volang och det är hon ju lite för tuff för... =o)


Malte är lite mer intresserad av henne nu men bara om de är brevid varandra, han går inte och piper och är jobbig, hoppas det förblir så... annars får Klicka flytta till Näsbyhill ett tag tills löpet är över... Ska ringa imorgon och boka tid för kastrering på Malte... Har bestämt mig nu, så får det bli!


Kollade precis innan Miami Ink, blir sååå sugen på att tatuera mig igen, ska bygga vidare på den jag har, mina barns stjärntecken ska det bli, jag vet precis hur det ska se ut... ska nog ringa och få tid till det åxå innan sommaren =o)


Nu får det vara tills nästa gång...

Av Susanne - 16 mars 2008 09:29

Min lilla snutta, hon är ju liten...

Hon började löpa igår... så nu är det separerade vovvar... Fast Malte verkar inte bry sig om henne... än...

Ska iväg och köpa rosa tikskydd... Min lilla Klicka... Kom på att jag räknat fel på hennes ålder åxå... hon är ju nio månader... inte åtta... så hon är ju snart inte liten längre... Fast det kommer hon nog alltid att vara iaf!


Hon är kulig denna lilla... hon har nästan helt fått kläm på det där med att sätta på ring på pinne..., håller åxå på att få upp henne på en balanskudde, lite klurigt men framtassarna är uppe...


Nu är det åter till sängen, känns inte riktigt bra i kroppen idag... =o(


Må så gott alla!

Av Susanne - 16 mars 2008 09:10

I fredags så hade jag lite tid över... hur man nu kan ha det... men iaf så la Patrik ut två spår, ett till Klicka och ett till Malte.

Malte fick ett spår ca. 600 m med mycket vinklar och 5 apporter i varierad vind på fält... Han var lugn och bra i spåret!!! Kändes lika säker som i onsdags! Tog alla apporter och var duktig i vinklarna. Varierat mellan 5-15 m efter vinkel låg en liten köttbullebit och sen efter ytterligare 10-15 m låg apportpinne. Efter lång tid med en massa irrande i vinklarna, så känns han säkrare och kan lägga sin energi på rätt saker. Det känns som vi är på rätt väg iaf. Han brydde sig inte om att det ösregnade heller, det brukar han iofs inte göra, men det var bra iaf. Vi fortsätter på detta spåret... =o) ...

Klicka fick ett spår på ca. 150 m med en svag serpentin och med mini köttbullebitar i. Hon är jättedujtig på att ta sig fram!!! Det låg i hästhagen men när det fanns spår så struntade hon i alla hästbajsar!!!!! gick rakt över dom som om dom inte fanns!!! Duktig flicka =o)


Det var min fredag med vovvarna, sen efter mys med familjen så var det iväg till Näsbyhill och massera hundar, det känns så bra att hjälpa hundar som är lite spända här och där!!! Se hur bra de kan röra sig efteråt =o)


Åter hem till familjamys!!! Fredagkväll med Så ska det skrålas... =o)

Ha di najs...

Av Susanne - 12 mars 2008 21:59

... hunnit med en hel massa! Direkt efter jobbet var det snabbt hem och ta en fika med familjen och samtidigt passa på att träna lite "sätta-ring-på pinne" med Klicka, hon satte faktiskt på den idag 2 ggr!!! Fast det var lite tur med, men hon vet iaf åt vilket håll den ska...

Sen var det iväg till Toves violinlektion, perfekt då kan jag passa på att träna lite hund i Skurup. Malte först ut och det blev lite frisbee trix först och han var sååå på G när han såg frisbeena =o) Lite slarv med backningen men när han fatta att det inte fanns någon genväg så gick det bättre. Vidare var det framförgående träning... efter flera vändor så kopplade han idag faktiskt av sig själv!!! Använde trasa idag och inte godisskål... mer motivation för honom, så det ska jag fortsätta med... mitt iall träning ringer luren... Tove... det är ingen violin idag... ajdå... bara att avbryta och köra och hämta henne... Med lite tid innan ridningen åkte vi till Bräkneskogen och tog en lite runda. Kanon med hundmöte! Malte är en stjärna i koppel när Tove håller, gulleMalte!!


Måste träna på detta j-la skällande i bilen... det är den lilla underbara Klickalisan... =o( det är ett stort måsteträning som jag MÅSTE ta tag i!!!

Vidare så åkte vi till stallet och Tove ville vara där själv med kompisarna... jaha... såg perfekta fält bakom ridhuset... gissa vad, jag lägger spår! 400m spår med serpentiner och vinklar, 2 pinnar och 2 snusdosor...

Medan spåret låg till sig så gick jag och Klicka in i Anderslöv och satte oss på torget och tittade på folk, tog ett litet tag sen kunde hon slappna av fint, skööönt, träninger börjar ge resultat =o)

När vi kom till stallet igen så tog de precis ut hästarna, bra tänkte jag träning för Klicka, hon sa inte ett ljud utan satt lungt och fint och tittade. Duktig flicka!!!


Malte tog spåret jättefint idag!!! Han kändes så säker, fast det var så blåsigt och olika riktningar. Han är duktig på att spåra lille prinsen, så himla skönt med lite ljusare kvällar så man hinner ut och träna lite innan mörkret kommer.


Väl hemma igen så var det snabbdusch som gällde för Tove och sen vidare till scouterna... jag åkte hem till min goa kompis Katarina (Katarinas hundtrim i Skivarp) och masserade hennes ena vovve Melody, min favoritpudel!!! Hon är så jättehärlig!!! Eftersom man måste hinna med fika åxå så hann vi inte Ida idag... men vi kan ju fika en dag till =o)...


Nu är det SOVA som gäller för mig... Jag är nöjd med dagen iaf, skönt med tränade vovvar som ligger här och sover gott.


Måste bara ha in lite bilder...


PUSS!!!

Mys mellan mina grabbar...


Hur söta som helst, eller hur!!?!!

Här kan man sova tryggt efter lite bus...


Nu är det väl min tur...

Avundsjuk liten Klicka som måste ta öve lite... =o)

Må så gott!

Av Susanne - 9 mars 2008 18:26

Det var ju en hel vecka sen senast och det har faktiskt hänt en hel del på träningsfronten...

Klicka har varit i storstaden Malmö och tränat sig på att titta på ankor, förbipasserande joggare, cyklister och annat skoj... Det där med passivitetsträning är inte kul... När vi gick i en trappuppgång och kom ner till dörren ut så speglade sig glaset och gissa... jo vrålskall... vad i hela friden är det sa Klicka, hon lugnade sig och såg sig själv i glaset... tänk vad mycket man ska lära sig...


I veckan har jag tränat en hel del hemmapyssel och det känns att vi är igång igen efter lite stiltje...

Det har varit positioner för Malte han har blivit lite ringrostig på det, men efter ett par repetitioner så blev det redan mkt bättre, bra =o)

Vi har åxå tränat vidare på vårt "freestyle"-program..., det är inte helt 100 men vi tränar iaf på ett program =o) nytt är att och vi backar från varandra och den träningen går mkt bra! efter ca. 5 m backning så ska det bugas och sen hoppa över mitt ben osv... Han tycker det är mkt kul och med lite frisbeekast där emellan, kommer det att bli superkul...hoppas jag...


Klicka har fått träna vidare på att stanna kvar och stadga i positionerna vilket hon är duktig på. Hon blandar fortfarande ihop sitt och ligg om man väntar för länge med klicket... men vi tränar på.

Igår så fick jag eminent hjälp av L8, me att klicka Klicka... (hur låter det...klicka Klicka...) det blev så bra att det sitter idag!!! Nu har hon fått in fot-positionen och jag har lagt på fotkomandot! KUL! Tack för hjälpen!

Vidare i fotpositionsträningen idag så fick Heinz uppgiften att klicka och det blev hur bra som helst, vi tränade med slumpmässig belöning och hon blev säkrare och säkrare, mer träning och hon kommer att bli... tja vem vet...

Hon är åxå duktig på att bjuda på hoppet och att hoppa tillbaka!, vi hoppar bara med två plankor så det är inte så högt... men kul är det tycker hon!!!

Vi har åxå tränat på slalom mellan benen... ett ben kan hon bjuda på =o) sen är det ligg som gäller... snacka om at tjag haft dålig tajming... kan inte annat än att småskratta lite hon är ju sååå kvicklärd... inte då alltid på det rätta.. =o) Vi har börjat på baklängesgång och på att vända upp, fina positioner!!! Vi har dessutom börjat på att träna in "sätts-ring-på-pinne" hon är inte långt ifrån att göra rätt... lite träning till så...


Jag har haft klickerkurs i helgen på Näsbyhill det är alltid lika kul! Att få fler att komma in i denna kreativa härliga träningsvärld =)

Klicka fick vara övningshund, det klarade hon med bravur... säg vad denna lilla dam inte skulle göra för godis...

Jag hade medvetet väntat på att träna in nostarget på Klicka för att ha en "rå" hund att visa detta på... bara det att hon är ju ganska kreativ redan innan och klickad i hela sitt lilla liv... lite pinsamt blev det när hon klarade det direkt... men men så är det hundarna är ju olika och en hund som alltid blivit klickad kan vara stor skillnad mot en som blir inklickad lite senare i livet och som innan alltid blivit visad... hursomhelst var det härliga hundar och "mattar" som var och tränade och jag vet at ni kommer att fixa detta med glans!


I vecka så fortsätter vi med vår träning och jag MÅSTE träna in framförgåendet på Malte... vi ska ju snart tävla...


Önskar alla en trevlig hundträningsvecka!!!   Kramen...

Presentation

Omröstning

Har du en Berger des Pyrénee?
 A Face Rase
 A Poil Long
 Nej, jag har en Aussie.
 Nej, jag har en annan ras.
 Nej, jag har en blandras.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards