Alla inlägg under april 2008

Av Susanne - 27 april 2008 20:49

Ja då var det söndagkväll igen... denna vecka har varit en vecka utan hundträning... ja lite har det blivit men mest oplanerat... Malte och Patrik har tränat på med sin agility och det ser bättre och bättre ut!!! =o) Jag var iväg och köpte lite hinder och en slalom och en säcktunnel till honom, så nu ska det tränas på ordentligt. De tog en 7 km runda jogging... sista km så var Malte mer bakom än framför... vilken kass kondis han har... den är ju som min... Patrik fick jogga hem med Malte och fortsatte själv en bit till... han ska ju snart springa det årliga Gtb-varvet...

Denna vecka har varit spårlös för Klicka... liten paus... är inte fel ibland.


Igår var vi på agilitytävlingar i Bjuv, Patrik blev inspirerad!!! L8, Emelie Maltes bror Molle var några av de som startade igår. Ett fantastiskt väder och hela familjen var med, härligt!!! Det var en heldag och Klicka skötte sig perfekt!! Inte det minsta brydd över allt ståhej runt henne, hon är cool =o) Vi träffade Emelie med Magi en liten svart Face Rase, hon har samma mamma som Klicka (tror jag...) Kul att få ett riktigt ansikte på er!! Synd jag inte såg alla era lopp!! Men ett fick jag se och det ser ju hur bra ut som helst!!! =o) Träffade även Veronica med sin Berger en Poil Long, Teo. Kul att träffas, vi ses på rasträffen igen!!! Kul om vi kan träffas och träna nån dag!


Idag bar det iväg till Andrarum vid vackra Christinehovsslott för att titta på valltävlingar IK 1 var det på programmet, vet inte vad IK står för men nån kanske kan berätta det...??... En helt fantastisk dag med lika underbart väder som igår!!! L8 och Madde skulle vallträna efter tävling så vi åkte iväg och gjorde det... Klicka hade intresse för bääna... hhmmm... vad ska det bli av detta... Emelies Magdha hade åxå intresse av fåren... men det var nog av andra själ... =o)

Efter tävlingar och träning så blev det en underbar runda på en mil... eller det var kanske bara 4 km... men iaf... det är ju helt underbar natur där ute!!! Våra briljanda superdoggs skötte sig exemplariskt hela rundan. Klicka är för rolig hon har kommit på att om hon sätter fart in i skogen så kallar jag och då finns chans för godis... så det kan hon göra om och om igen... nä jag belönar inte detta. Tack alla som har varit med och förgyllt denna helg för oss!!! Nästa vecka är späckad med en massa träningsplaner... Vi hörs!!


Av Susanne - 20 april 2008 20:24

Igår var jag med och höll kurs på Näsbyhill. Jag pratade om hundmassage och stretching på teoridelen. Vill du läsa mer kolla in min hundmassage sida se länkar. Klicka fick vara med på ena kursen, en allmänlydnad 2. Hon är jätteduktig på att vara bland andra hundar!!! Bryr sig inte alls om dom när vi tränar, det är så skönt. Vidare den dagen hände inte så mycket. Patrik var och spelade kort med några polare... kom hem vid halv 5 imorse... kl 8 bar det iväg för Malte och Patrik att träna agility hos Emelie. Idag gick det mycket bättre än förra gången. Malte var mer med och jag var ju inte där och störde mig...

Jag lämnade Isak till farmor och farfar, TACK för att ni finns och ställer upp så mycket!!!

Sen var det iväg att spåra med aktiveringskursen. Pernilla la ett spår till Klicka ca. 300m med 5 dosor... det låg ca. 1,5 tim vinklar och böjjar över stock och sten gick det. Gissa vem som gick som en klicka... eller klocka menar jag... ;o). Hon är ju så duktig den lilla diamanten...

Ska bara lukta in spåret...

Sen bar det iväg...

Lånad sele...Tack för lånet!!

Snart kanske jag hittar en dosa godis...

Full fokus på uppgiften...

Nä... spårlinan är inte köpt rosa... den var en gång orange, men solen har gjort sitt... och Klicka är ju inte så ledsen för det... hon gillar ju rosa... eller va det matte...

Jag har nått i näsan...

Vinden vred sig och Klicka fick slutet i näsan... fick dock spåra sista biten för att hitta rätt.

Hon kan släppa spåret bättre nu när det är slut, jag får igång kampen och leken mkt bättre så det är kul. Vi kämpar vidare!! Tävla till hösten i appell-spår.


Vidare var det dags att åka hem och äta för att sen åka till Sjöbo och träna utställningsträning med Emelie, hon är ju inte bara bra på agility utan även proffs på utställning. Hon gav oss en massa bra tips som vi ska träna vidare på. 1000 TACK för hjälpen Emelie!!

Efter en dag full av träning blir man så här trött...

ZzZzZz... när ska vi åka hem...


Må så gott alla, vi hörs snart igen!

Av Susanne - 17 april 2008 22:11

Och det med besked! Iaf idag... =o) Efter en jobbig period med Malte och hans konstiga beteende... som jag inte riktigt vet vad det är... kan vara som vi trott tidigare borelia/erlichias som satt sig på nervsystemet, eller ny teori EP... hur som helst så har han mått dåligt... ja han mår ju bra i mellan sina dåliga dagar men ändå...

Idag så har jag varit och tränat honom en stund på Näsbyhill, vi gjorde bara kul saker med en massa motivation och klick! Han gick som en klocka!!! Alla moment var som om han inte gjort annat på flera år... fast vi inte tränat lydnad på jag vet inte hur länge... Lite freestyletrix blev det allt åxå nu när han var så på G, ska ju snart blanda ihop hela programet med frisbeena...

Kul var det att träna honom iaf!!! Han är ju så bra när han är bra!!!!!


Klicka fick träna på att vara uppbunden idag medan jag tränade Malte... INTE kul sa hon =o(

Hon fick träna på gripande idag av apport och nu håller hon med glädje 5-7 sek, vi jobbar vidare... Vi tärnade även på halter och att ligga vid sidan... Jenny med Heffa kom och vi la en miniplats... Klicka ligger som en fjäder, redo att skjutas iväg när som... Detta måste vi jobba mer på! Det stod inte mer på programet idag. Jenny och Heffa har jobbat på bra sen jag såg dom sist!! Kul att se er! Ni har fått en jättefin kontakt, jobba vidare på den! (även lite på bakdelskontrollen... =o)...)


L8 kom och sa HEJ med sin supervallare Somolis Kevin, han hade varit och vallat hela dagen mellan hus och trädgårdar och längs vägarna utanför Trelleborg... bilder kommer och jag väntar spänt att få se dom! Kul att det går så bra för er i vallningen!!! Han är one of a kind! Det ligger i färgen... =o)

Lite fika gick ju lätt ner och en hel del vallarsnack blev det såklart åxå...


Nu ligger mina vovvar här och sover som små stockar... ja resten av familjen åxå... Så det är väl dags att inta ryggläge själv... eller... ser att Danette loggar in på msn... min goda hollänska vän och tränare i frisbee... http://www.martijnenkenzo.nl/... får nog vara uppe en stund till... =o)

Av Susanne - 13 april 2008 19:32

Ja då var det verkligen fart på denna underbara vår!!! =o) Man blir ju helt lycklig i hela kroppen. Igår var det agilityträning i Anklam med Emelie, L8 och Madde. Patrik tränade Malte och det var inte helt lätt när jag var med... ;) Malte är ju som bekant ganska mattig... Men skam den som ger sig... efter lite utv. samtal mellan Malte och Patrik så funkade det riktigt bra. Det är ju det med högerhandling som är svårt... Malte är ju en skolad lydnadshund och söker gärna upp vänstersidan... =oI De får träna på!! Hur som helst så ser man att det finns glädje och vilja dom emellan och det är så kul att se Malte gå med någon annan! Klicka fick träna på lite grundfärdigheter och lite starter i agility... eller vad det nu var... Emelie visade oss... jag är ju inte så hemma på detta med agility... =o)

L8 tränade först Leo och det var riktigt kul att se dom för det var ett tag sedan jag såg Leo gå agility, ja L8 åxå och vilket proffs hon blivit! Heja L8 & Leo! Sen var det SuperKevins tur... eller va det bara Kevin idag??? Nä då, jag tyckte att han var ruggigt snabb!!! Men ändå oerhört lyhörd på L8, kul att se!!! Kommer att bli strålande även där, Kevin är en jättebra hund!!!!

Dags för Vilja och Madde, sålänge Madde kommer ihåg vad hon ska så är det kanonbra! Har inte sett dom gå agility innan, men det ser riktig bra ut! Vilja eller Illern som hon kallas är en härlig hund med en kanonfart i. Fortsätt jobba!! Ser fram emot att se mer av er!!!

Efter en härlig träningsdag och en avslutande skogspromenad så bar det iväg till vännerna i Vollsjö. Fika och frisbeekastträning... det behövs verkligen!!! Att kastträna har jag varit MYCKET dålig på i vinter!!! Skärpning S!!! Nu ska jag kolla film med Tove...återkommer om dagens övningar snart...


Vi såg på Förtrollad, tyvärr inte hela filmen, den ville inte funka när vi var halvvägs...???... Hur störig är inte det... när man sitter mitt i en film och den bara stannar vid ett ställe... men men... får se om det funkar bättre imorgon??


I fm var jag och spårade i skogen vid Skönabäck, Malte fick ca. 500 m spår och en hel del godisdosor, jag vill att han ska bli lite noggrannare och inte göra annat när det blir lite motigt... Efter första 100 så gick han upp en hare ca. 2 m framför honom... sa stanna åt honom och kom han vände och kom!!! Duktig hund!! Vi fortsatte... Han blev mer noggran i detta spåret, gick som en klocka!! =o) Duktiga gulle Malte!

Klicka fick ca 200m spår med 2 vinklar, två dosor och dosa+kampgrej i slutet, hon är lite känslig för när man går bakom, men spårar på fint, hittar hela tiden utan hjälp även om det slank ner en och annan hjortbajs... Idag kunde vi t o m kampa på slutet! Kul! Hon avancerar!!! =o)

På em så var vi ute på "min" appellplan och tränade frivilliga stå, sitt, ligg... Ligg från sitt och stå från både ligg och sitt. Hon börjar få kläm på komandona nu, hon är duktig. Grannens hundar kom utspringande och gjorde utfall... inte kul!! De låter mest men det är ju inte så kul iaf!!!

Patrik joggade ut en runda med Malte, han eller dom båda behöver bättra på kondisen... =o) Patrik ska ju snart cykla vätternrundan och innan det så är det Gtb-varvet... freak... =o) Ja det blir nog en hel klassiker i år... Han missa ju vasaloppet när Isak föddes...


Nu så ligger vovvarna här på soffan och är trötta och nöjda, härligt att se!!! Snart dags även för denna svensk att inta ryggläge... Det har varit en underbar helg med en massa träning =o) Imorgon är det arbete och nya tag i tävlingskursen!! Vi hörs... So Long...


P.S Måste be er gå in och kolla på Klickas bror Pugh´s sida... Många bilder från kennelträffen!!! Underbara Berger des pyrenée...

Här är en "lånad" bild från Pugh´s blogg...

Mys med matte...

Här är länken... http://tollarteja.spaces.live.com/ finns även i min länkrad!

Av Susanne - 10 april 2008 18:58


Lite länkar att kolla på... Har inte hänt så mycket det senaste dagarna... Vi la spår igår till Klicka och Malte.... ett litet missförstånd mellan husse och matte... jag trodde spåret gick åt ena hållet men Klicka valde andra hållet och husse var inte på plats... han var med Isak... skulle som vanligt litat på hunden... men men, kan ju inte gå på rälls varje gång... Malte däremot gjorde ett kanonspår, har lite svårt i motvind och går då över till uppletande när han får vittring på nåt i spåret... i övrigt så var han strålande, hittade allt!!! Han har haft en sån där konstig period nu igen, men efter det att han fått Cross-road så gick det över... ett bra medel!!!


Nu ska jag ut och gå runda, måste samla steg till stegräknaren... =o)

Kram på er!

Av Susanne - 7 april 2008 20:50

Då var det dags för kennelträffen... äntligen!!! I fredags em när Patrik kommit hem då bar det iväg till Jönköping. Där mötte jag Åsa, uppfödare av Berger des pyrenee, vi packade om och in mina saker in i hennes bil och sen bar det iväg till Åkersberga, ca 3 mil norr om Sthlm. Låååång tid tog det att åka, tur vi hade mycket att prata om =o) Sent sent var vi framme och då blev vi varmt mottagna av Yvonne m familj. Lite vin och vidare hundsnack blev det innan sängen kallade...

8 var det dags att stiga upp... blev inte allt för många timmars sömn...

Varför ta en liten bit när man kan ta en stor???

Efter en god frukost med kul sällskap och en massa hundprat bar det iväg till Åkersberga BHK för att möta upp alla andra Light my fire hundägare och deras fantastisna hundar. Vi var ca 30 pers tror jag och en massa hundar, flest face rase men såklart även några poil long. Jag som är ny på rasen tyckte det var superkul att träffa så många samtidigt av denna härliga ras!

Oj vad många som gillar mig... läskigt... fast bara en liten stund...

Vi började med en kort presentation av oss alla och ett litet program om helgens övningar delades ut. Vi skulle ha lagtävlingar, vi fick själv hitta på lagnamn och hejjar-ramsa. Vårt lag The Pyrenee P.A.C.K, efter initialerna i hundarnas namn. Ramsan gick inte av för hackor den heller... =o)


Vi började med rallylydnad, det var Annis och Anthon som var representant för vårt lag, de klarade detta med bravur och med resten av laget hejjandes!! Sen var det dags för Siri och Cazire och snabbaste Bergern på 30m... gissa vad... dom hade snabbaste tiden...(ja ja... lika som Kjell och Lifa...) Uppletande då var det Agnetha och Pugh (Klickas kullbror), med tanke på hans unga ålder så jobbade han jättefint, sen att Åsa hade gömt det svåraste hon kunde var ju inte hans fel... =o).

Snygga Pugh, Klickas bror. 

Agility var nästa gren och åter här var det Annis och Anthon, strålande jobb! Nu var det äntligen dags för Klicka att göra själ för sitt namn... vi skulle shejpa fram ett beteende, det blev vinka, tog Klicka 23 sek!!!! =o) Nästa gren var godisträd, här var det åxå Klicka, hon hittade såklart alla utan problem, sen var hon inte snabbast... Nästa gren jaktinkallning, Siri och Cazire bra jobbat! inte helt lätt att se var matte tar vägen när hon gömmer sig och alla tittar på... Sista gren var stafett vi alla ilaget skulle ta med oss hunden från matte och springa runt en dunge, det var Pugh som sprang och han var jätteduktig, vi var inte snabbast med iaf...


Efter lite rastning av hundarna och lite paus, medans maten fixades så var det dags för tipspromenad. 20 frågor om hund och om Light my fire.

Det blev grillat!!! Första grillningen i år och det gav mersmak!!! Du är ett ess på matlagnig Åsa!! Mycket god mat bjöd du på!!! =o)

Härligt sällskap =o)

Efter mat blev det underhållning på hög nivå när Kjell visade upp ett freestyleprogram i tyllkjol..??... efter ett intern skämt mellan Åsa och Kjell...

Vilken show!!!


Vi avslutade denna strålande härliga vårdag med mer vin och hundsnack hemma hos Yvonne och Kjell. Sen var det GOD NATT för den dagen...

Åsa med Klicka, Ilse och Meja-

 ZzzzZZzzzz...!!!

Upp tidigt...zzz... trött var man!! Men iväg på ytterligare aktiviteter. Idag var det lite att välja på, spår, klicker eller agility. Jag höll i klickerdelen och vi började med lite genomgång inne och "klickerleken" Jag måste säga som Åsa att det var lika kreativa hundägare som hundar!!! =o)

Vi klickade för kontakt och stadga. Vi började även på nos och tass target.

Lilla Ludde var ju en superstjärna!! Bra tajming Victor!!! Kör hårt!!!


Efter ytterligare en utsökt måltid i form av pasta med en supergod tomatsås, Åsa avslöjjade var det är i som gör den så god som i Italien... =o)

nu var det iaf dags för mig och Klicka att spåra på dommarudden. Vilken vacker natur! Det var Trude som höll i spåret, tack Trude för tips och stöttning! Det var Christina med hunden Lieveling som la ut spår till oss, oj oj oj, vilket spår för min lilla 9 månaders tjej... Upp över "bergväggar" (jag är skåning...) vi korsade 3 gångstigar och en liten bäck... en snusdosa med köttbulle på mitten... ca. 350-400m långt och med spårupptag... gissa vem som spårade som om hon aldrig gjort annat??? Jo lilla, vad var det du sa Åsa, DIAMANT KLICKA... =o) Jag och de andra som följde efter i spåret blev lika glada och upprymda över denna lilla spårtjej!!! Nu vet jag vilken gren det blir för oss!!! Diamant Klicka... =o)

Tyvärr la jag ett aldeles för lätt spår till Lieveling... =o( SORRY!!! Hon spårade ju precis lika bra som Klicka och hade verkligen behövt en 3-400 m till med enkelhet!! En superhärlig spårhund!

Jag måste säga att alla hundarna överraskade lite, de höll en oerhört hög standard även de som aldrig spårat för, kul att se!!!


Väl tillbaka till Åkersberga var det bara att packa ihop sig och ta farväl för denna gång, TRIST!!! =o( Vi som haft så kul!!!... Skulle varat några dagar till... Det bar iväg till Jönköping, vi körde från Åkersberga vid halv fem och var i Jönköping vid 9. Gud vad tiden gick fort, vi hade hur trevligt som helst, jag och Åsa i bilen. Ja Åsa det är så lätt när man har samma tänk!! Kul!!

Från Jönköping till Skivarp var det bara jag och lilla Klicka oj, vad hon sov ;)


Det har varit en riktig superhelg!!! Tack alla!! Det var kanontrevligt att träffa er allihop. Hoppas vi ses snart igen!

Här nedan följer lite fler bilder från helgen...


//  Susanne & Diamant Klicka

Presentation

Omröstning

Har du en Berger des Pyrénee?
 A Face Rase
 A Poil Long
 Nej, jag har en Aussie.
 Nej, jag har en annan ras.
 Nej, jag har en blandras.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards